Постни лозови сарми с орехи и стафиди - Коледен календар - Ден 23 -и - Meatless grape leaves stuffed with walnuts and raisins



Тези сармички са едни от любимите ни постни, сред всички други с различни плънки. От  няколко години винаги са сред  традиционно приготвяните за Бъдни вечер .Тъй като много хора, които са ги опитвали ме питат как ги приготвям,  по-лесно ми е да ги напиша тук, отколкото да обяснявам по отделно...:) .Зелените, сливи, които се виждат на снимките, са специално брани и замразени за целта. Самите лозови листи са леко киселички, но сливите също добавят своя вкус.Който е правил сарми, знае, че рядко се случва плънката и листата да са точни като количество едни към други. Остава или плънка или листа.Това зависи от количеството плънка, което завивате във всяко листо, както и от големината на листата. Ако ми останат листа- ги замразявам, ако ми остане плънка я разпределям между сърмичките.Ще дам количествата, измерени с чаша и лъжици. Няма значение от големината на чашата, важно е да използвате една и съща, като мерите ориза и водата.

Продукти:

* 1 ч.ч ориз, аз използвам Балдо
* 3 1/2 ч.ч вода
* 1 глава жълт лук
* 1/2 ч.л. сол
* 1/2 ч.ч стафиди
* 1 ч.ч по-едро счукани орехи
* 1/4 ч.л.  канела
* 3/4 ч.л. смлян черен пипер
* сушен джоджен
* сушен или пресен копър
* шепа зелени сливи
* 1/3 ч.ч олио и допълнително за печенето на сърмите
* консервирани лозови листи-около 1 буркан


Приготвяне:

1. Лукът се нарязва на ситно и се сотира в нагрятото олио. Когато стане прозрачени крайчетата му леко започнат да се карамелизират се добавя ориза. Разбърква се през цялото време, докато започне да става бял.Наливат се 3 чаши от водата. Когато заври, се посолява. Тенджерата се покрива с кърпа, поставя се капака и котлона се изключва. Оставя се така захлупено 40 минути.
2.Откривате капака и виждате, че водата се е поела от ориза. Поръсвате подправките, добавяте стафидите и орехите и разбърквате.
3. Листата се поставят с лицевата страна навън. Т.е. вие слагате плънката върху долната- по-светла и груба страна на листа. Според големината на листа се слага по една до две чаени лъжички плънка.Плънката се поставя в началото на листа-там където е била дръжката на листото. Завива се веднъж напред, а после сгъвате от двете страни навътре. По-нататък навивате като рулце до края на листото.

4. Сгънати по този начин, всички сармички се нареждат в керамичен съд. Поливат се останалата водичка. Поставят се зелените сливи между сармите, не е необходимо да ги размразявате. Поръсват се отгоре с олио и се поставят във фурната.Фурната е загрята предварително на 160 -170 градуса. Пекат се докато водичката се изпари и сармичките се запекат. Ако искате, може да ги покриете с няколко големи листа и да добавите още малко вода, ос обено, ако листите ви не са много фини, ще им трябва малко по-дълго време. Някои хора, майка ми на пример прави сърмите винаги в тенджера, но обожава моите ....:)Дори приготвени по една и съща рецепта, печените сърми имат друг вкус.
По принцип сармите поднасям с гъсто кисело мляко с копър, но на Бъдни вечер ги сервирам без тази добавка.


Един от десертите, които ще направя са

Баклавички с локум

 Като по-лек вариант мога да ви предложа  

Тарталети без печене с крем от манго и лайм

Коментари

  1. Бети, как само си ги подредила сармичките :) Стройни редици. Аз ги правя почти по същия начин, много много са вкусни.
    Хах, аз съм от тези, които не навиват правилно сармите, но обичам да имат повечко плънка и си имам собствен начин на завиване :)

    Весели празници!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Таня, определено, най-важно е вкуса на плънката! :) А за вида- няма значение, има различни начини, виждала съм дори на квадратчета...Ще ми е интересно да видя твоите сърмички :)
      Весели празници и на теб!

      Изтриване
  2. Прекрасни много вкусни са и трите предложения!
    Сармите правя с тази плънка, но зелените сливи са нещо ново и интересно!
    Хубави и весели празници, Таня!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Тили, Бети съм, но благодаря да пожеланията!

      Изтриване
  3. Напълни ми се устана от тези апетитни снимки,Бети!Бодвам си сърмичка с удоволствие и с голям мерак ще посегна за парченце баклава-приказна е,щом е с локумче!
    Прекрасна празнична вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Роси,благодаря!
      Хубава вечер, пълна с уют и топлина и на теб!

      Изтриване
  4. Весела Коледа,Бети!
    И моите са със стафиди;) Но зелеви;)
    Желая чудни празнични дни и много, много усмивки!Прегръдки от мен!

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Какво сте гледали в последните 7 дни